Östersunds kommun

Moderator: Zonemakers

madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Östersunds kommun

Post by madett »

Se nedan, i Östersunds kommun så är det zonen "GenaiGrus" vi föreslår. Resten av zonerna ligger i Krokoms kommun, så samma förslag (minus GenaiGrus) läggs under den rubriken. Även om det inte skulle bli nåt av planen att bygga ihop Ås med Östersund, så skulle GenaiGrus utöka Lugnviksrundan i Östersund

Dessa zonförslag är steg 1 i planen att bygga ihop Ås med Östersund och skapa en större turfyta.
Ås och Östersund ligger så pass nära, och det är så bra cykelvägar mellan de två orterna, att det är naturligt att binda ihop dem. Det skulle öka tagningarna i Ås, vilket i förlängningen kan ge möjlighet till fler zoner där, och skulle det ge en fin turfsträcka. I detta steg 1 så ingår zonerna längs Åsvägen mellan Östersund och Ås. En mycket fin cykelsträcka med en bra cykelväg som är separerad från bilvägen, och med fin utsikt över fjällen på sina ställen. Tanken är att vi sen i steg 2 kommer att föreslå zoner längs sjön mellan Ås och Östersund, vilket binder ihop det till en härlig turfrunda på ett par mil, lite drygt.

https://drive.google.com/open?id=1V2ZBq ... sp=sharing
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Östersunds kommun

Post by Moskeroll »

Noterat

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Östersunds kommun

Post by Moskeroll »

madett wrote:Se nedan, i Östersunds kommun så är det zonen "GenaiGrus" vi föreslår. Resten av zonerna ligger i Krokoms kommun, så samma förslag (minus GenaiGrus) läggs under den rubriken. Även om det inte skulle bli nåt av planen att bygga ihop Ås med Östersund, så skulle GenaiGrus utöka Lugnviksrundan i Östersund

Dessa zonförslag är steg 1 i planen att bygga ihop Ås med Östersund och skapa en större turfyta.
Ås och Östersund ligger så pass nära, och det är så bra cykelvägar mellan de två orterna, att det är naturligt att binda ihop dem. Det skulle öka tagningarna i Ås, vilket i förlängningen kan ge möjlighet till fler zoner där, och skulle det ge en fin turfsträcka. I detta steg 1 så ingår zonerna längs Åsvägen mellan Östersund och Ås. En mycket fin cykelsträcka med en bra cykelväg som är separerad från bilvägen, och med fin utsikt över fjällen på sina ställen. Tanken är att vi sen i steg 2 kommer att föreslå zoner längs sjön mellan Ås och Östersund, vilket binder ihop det till en härlig turfrunda på ett par mil, lite drygt.

https://drive.google.com/open?id=1V2ZBq ... sp=sharing
Tog mig friheten att flytta förslaget Byskogen några hundra meter för att få med zonen under Östersund som har en mycket större zontilldelning :)
madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by madett »

Förslag på ny Zon i Östersund. Monumentzon "Fältjägarn". Zonen är placerad framför I5:s kanslihus. Inom zonen finns minnesstenen som minner om Östersunds långa tid som garnisonsstad. Inte mindre än 3 regementen fanns i stan, vilket naturligtvis under lång tid var en viktig del av stadens identitet. Man har också bevarat regementsområdena bl a I5, och lyckats fylla dem med ny verksamhet, nu när militären inte längre finns kvar. Stenen minner alltså både om en viktig del av Östersunds historia, men visar också på framtiden.

I förslaget ingår att den befintliga zonen "Fyrvalla" blir kvar, men flyttas för att det ska bli lagom avstånd mellan zonerna.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 99977&z=16
madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Zonförslag Österund

Post by madett »

Vår lilla stad växer, och "turfområdet" behöver växa också. Ovanför zonen Remontzone har det (på vänstra sidan) byggt flera stora hyreshus, och lagts fin cykelväg. Nya husen och cykelväg syns inte på kartan. Jag föreslår några zoner runt det fina grönområdet som ligger till höger om remonstzone. Skulle bli en fin förläning av existerande zoner.

https://drive.google.com/open?id=1JK7Xk ... sp=sharing
madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Zonförslag Stannaovela, Östersunds

Post by madett »

Föreslår zon Stannaovela (i appförslaget skrev jag turnleft).
Motivering:
När man cyklar från Bellhouse mot Solidzone så är det en ganska brant nerförsbacke, bra cykelväg så man står på bra där. Oftast väljer man sen (vid zonförslaget) att svänga vänster mot Betulabacka eller höger mot Mounterik. Hittills har jag aldrig lyckat stanna i tid, utan susar förbi och måste vända. I dag när jag som vanligt svor till och fick vända, så kom jag på att en zon där skulle hjälpa till att komma ihåg att stanna... ;) så kan man stå där och vela vilken väg man ska ta. Och ska man uppför backen så är det ju trevligt med en zon som morot.

https://drive.google.com/open?id=1TmmzN ... sp=sharing
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

Jag skulle önska en zon på den relativt nya gångvägen enligt bilden. Detta gör att det finns fler vägar för att åka till och från Lugnvik. Det känns som en bra plats för att koppla samman området ovanför E14 med det under.

Image

http://forumbilder.se/G9RN9/skarmklipp
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Munin »

Knyta samman är bra och även valmöjlighet. Har du nåt skoj namn till zonen? Och vad heter existerande zoner i närheten? Lättare för mig att hitta rätt direkt då. Vi kan bara söka på existerande zoner i zonverktyget, inte förslag...

Turfa lungt!
Weekendstone
Posts: 57
Joined: 11 Dec 2013 21:44
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Weekendstone »

Jämtmax och Thebigh heter zonerna i närheten.
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

Vägen bredvid den gångvägen heter Eldpoststigen så kanske Eldposten? Det är ett tidigare militärt område så därav namnet.
Post Reply

Return to “Jämtland”