Östersunds kommun

Moderator: Zonemakers

madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag OrchZone

Post by madett »

Jag hade ingen aning om att det finns ett litet naturreservat bara några km från Östersunds centrum. Men det finns det: Odensalakärret. Helt fantastiskt litet skogsområde som pga den kalkrika jorden är fullt av orkideer. Känns som att det verkligen behövs en Zon där! Jag har lagt in några bilder i kartan, tyvärr fick jag inte till dem rättvända...

https://drive.google.com/open?id=1FAGGj ... sp=sharing
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

Här kommer några förslag gällande Valla/Härke ute på Frösön

1. Cykelväg och småbåtshamn
2. Gravhögar på fin vandringsled
3. Stigkorsning med din utsikt, populärt för cykla/vandra
4. Utsiktspunkt med gravhögar i närheten, finns bänk
5. Cykelväg
6. Cykelväg
7. Trappa upp till gräsplan så kan tas från två håll

https://imgur.com/a/fGpMTHV

Image

Jag ska komma in med förslag på zon vid Ändsjöns fågeltorn samt Frösöbergets utsiktspunkt men de är svåra att se på karta så jag ska gå dit i verkligheten för att ta position.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Östersunds kommun

Post by Moskeroll »

På nya zoner har jag slut på potten, du får vänta till kommande omgångar och ny zonläggare, men förslagen såg bra ut, kan gärna kompleteras med bild från varje förslag.
Gällande vattenzonen så är det issue som gäller, gör du den omgående kan jag fixa den, vet att det är fint att bada vid Minnesgärdet om ingen bättre plats finns.
Mvh Moskeroll

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Östersunds kommun

Post by Moskeroll »

Brukar folk bada i Badhusparken? Vi gjorde aldrig det när vi bodde i Östersund, men det var kanske för att vi badade på andra ställen som vi tyckte om.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

Inte i badhusparken, men i surfbukten badas det friskt :)

Alternativ 2 kan ju vara att placera den enligt bilden lite bortanför där den är idag vid Frösö Strand där det går att bada även om inte speciellt många gör det. Långgrunt och inga båtar eller vattenskotrar som passerar. Se bilden

Minnesgärdet har varit (är?) en miljöfarlig plats så kanske ingen plats att bada på...
https://www.ltz.se/artikel/jamtland/ost ... g-badplats

Jag har ingen dagsfärsk info om Minnesgärdet men sällan eller aldrig ser jag någon bada där.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Östersunds kommun

Post by Moskeroll »

Ok, för 20 år sedan när jag bodde i Östersund badade vi alltid vid Minnesgärdet, eller på stranden där det fortsätter gång och cykelväg, men det var väl också där det kom ut magsjukabakterier som smittade ner dricksvattnet för några år sedan.....
Tycker Surfbukten hörs bra ut, har inte kollat in det jättenoga än men flytten lutar mot den[emoji5]

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

Det blev toppenbra med Surfbukten :-) Nu i veckan när värmen ska komma tillbaka lite ska jag kanske göra ett försök på den
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

En annan zon som vi pratade om på turf-fikat sit var en zon vid kolonistugorna. På så sätt finns det en till väg från Torvalla in till stan eller bara en annan rutt om man bor där ute. Zonen nere vid badplatsen "Mårtensvik" tas väldigt sällan då den ligger för ensamt och det är synd då det är en fin plats.

Om man skulle lägga en zon vid koloniområdet så skulle man få en naturlig väg från Odensala/Torvalla ner till Mårtensvik och vidare in till stan. Man kan lägga zonen nere vid den andra badplatsen (1), eller cykelväg bredvid koloniområde (2) eller mellan gamla och nya området (3).

Bifogar bild på de tre förslagen, här kan den laddas ner i större format: https://imgur.com/1cAzFeI

Image
madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by madett »

Har lagt ett zonförslag i närheten förut, men efter att området är lite mer färdigbyggt så ändrar jag förslaget lite. Zonen ligger på cykelväg och vägen till höger är bussgata. Zonen knyter i hop rundan. I appen föreslog jag namnet Oppibacken, men råkade skriva fel när jag gjorde kartan och skrev Pooibacken, det kan ju vara ett alternativt namn :D
https://drive.google.com/open?id=11nQmc ... sp=sharing
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Östersunds kommun

Post by Mikey »

Har Östersund blivit bortglömd bland zonmakarna?

Här kommer 2 förslag där det är lite glapp mellan zonerna.

Ett förslag på Frösön på en jättefin plats där det fanns en marknadsplats under medeltiden. Ett fint promenadstråk som går vidare till nästa zon och till zonerna i Valla. Det vore naturligt att ha en zon där som dessutom är en fin cykel- och gångväg. Zonerna närmast heter "Vikingavilan" och"Mjällepir"

Två förslag i stan på söder: Zon1:s närmaste zoner på bilden är "Tegelplan" och "East kyelgrave". Zon 2:s närmaste zoner på bilden är "Tallkilen" och "Brunflozone " samt vid travbanan "Jämttrav".
Attachments
Frösön.JPG
Frösön.JPG (152.79 KiB) Viewed 5655 times
Överblick.JPG
Överblick.JPG (186.89 KiB) Viewed 5655 times
Post Reply

Return to “Jämtland”